KING - 1 《 کد ثبت ( 1-1-695624-65-3-1 ) 》 افزایش بازدید logo-samandehi موکب باب الحوائج شهر حر >
ديدن صحنه دلخراش
یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, ساعت: 22:24| نظر | ادامه مطلب

 زينب (س) از کجاوه روي آورده سر برادرش را ديد و به سختي پيشاني خود را به چوب جلو کجاوه زد، تا اينکه ديدم خون از زير مقنعه و روسري او بيرون مي شد، و تکه پارچه اي را به آن خون اشاره نمود، يعني تکه پارچه اي روي آن زخم نهاد.

ناگفته نماند: عليا حضرت زينب (س) با آن همه صبر و شکيبايي که داشت چگونه و چرا با ديدن سر و مطهر برادر پيشاني اش را به چوب کجاوه زد، طوري که از آن خون جاري و روان گشت؟ مي توان گفت: از بسياري مصايب و اندوه ها و صبر و شکيبايي و خودداري نمودن خون در قلب و همه جاي بدن او فشار آورد که حتما بايستي حجامت (بادکش کردن و خون گرفتن از بدن به وسيله مکيدن با شاخ و جز آن و تيغ زدن به پوست بدن) يا فصد (رگ زدن) نمود، تا خون از فشار باز ايستد و پيشامدي روي ندهد، و چون وسيله حجامت و فصد نبود، به اشاره سر بريده امام (ع) سرش را به سختي به چوب کجاوه زده تا خون گرفته شده از فشار باز ايستد، و مي توان «فنطحت جبينها» به صيغه مجهول خواند، يعني عليا حضرت زينب (س) چون روي آورد و سرش را از کجاوه بيرون نمود و سر برادرش را ديد پيشاني به چوب جلو کجاوه زده شد، و اينکه به جاي «نطح»، «نطحت» گفته، براي آن است که جبين براي مذکر و مؤنث استعمال شده و و به کار رفته مگر اينکه گفته شود: اين سخن درست نيست براي اينکه جبين که براي مذکر و مؤنث استعمال مي شود به معني جبان و ترسو است نه به معني پيشاني، «والله العالم».

 

17.jpg

یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, ساعت: 22:21| نظر | ادامه مطلب

 آيت الله آقاي حاج سيد محمود مجتهد سيستاني (ره) نقل کرده‏اند:

آقاي مجتهد سيستاني در مراسم شيعه شدن راننده‏ي مسيحي، که در محضر مبارک مرحوم آيت الله العظمي آقاي حاج سيد يونس اردبيلي صورت گرفت، حضور داشتند و قضيه در آن زمان از مشهورات بوده است. اين شخص سعادتمند که مسيحي مذهب بوده است با کاميون خود در گردنه‏هاي.. رانندگي مي‏کرده است، گردنه‏هاي مزبور خيلي خطرناک است: ماشين کيلومترها از دامنه‏ي کوهها بالا مي‏رود، به طوري که سطح زمين معلوم نمي‏شود و از آن مکان غير از غبار چيزي پيدا نيست و کأنه مثل آب دريا است و اگر کسي از بالا به پائين بيفتد هيچ اثري از او باقي نمي‏ماند. خلاصه، در حين رانندگي، ماشين مرد مسيحي از جاده خارج شده و به طرف پائين سرازير مي‏شود، حين سقوط، در حالي که راننده و کاميون بين زمين و آسمان قرار داشته‏اند از ته دل صدا زد: يا اباالفضل! 

 

71.jpg

یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, ساعت: 22:14| نظر | ادامه مطلب

 جناب آقاي قنبر علي صرامي، ساکن فروشان (سده) مي‏نويسد: 

روز جمعه‏اي بود، تعدادي کارگر را به کارخانه چرمسازي که متعلق به پدرم بود مي‏بردم فرق آن روز با روزهاي ديگر آن بود که روزهاي گذشته پسر دوم من که 2 ساله بود همراه من بود. اما آن روز او را نياورده بودم همچنين پدرم روزهاي گذشته همراه من بود ولي وي نيز آن روز در اثر کسالتي که داشت با من نيامده بود. به همسرم هم گفته بودم اگر امروز به منزل نيامدم منتظرم نباشيد. کارگرها را به کارخانه رساندم و برگشتم، در برگشت به آينه نگاه مي‏کردم تا ماشينهايي که در ديدم قرار داشتند زحمتي برايم فراهم نسازند يک دفعه ديدم جاده از کنترل من خارج شد و با ماشين در حال حرکت به کانالي که پر از آب بود سقوط کردم بعد از سقوط به اين فکر افتادم که چه بايد کرد؟

دقايقي بعد به يادم آمد تا حدودي شنا بلد هستم سپس متوجه درب ماشين شدم که درب را باز کنم و خودم را نجات دهم به درب ماشين فشار آوردم ولي درب باز نشد با مشت و کله به درب کوبيدم اما فشار آب مانع از آن بود که دربها باز شود. 

 

88.jpg

یک شنبه 30 تير 1392برچسب:, ساعت: 22:11| نظر | ادامه مطلب

 جناب حجة الاسلام و المسلمين آقاي حاج شيخ علي اکبر قحطاني فرمودند:

يک نفر راننده به نام حاج درويش اهل بوشهر نقل کرد: يک روز با ماشين کمپرسي همراه کمک راننده در حرکت بوديم ناگاه با ماشيني که تصادف کرده بود برخورد نموديم، از آن گذشتيم و بعد با يک ماشين تريلي روبرو شديم که در مسير ما بر خلاف قانون در حرکت بود خلاصه به قول معروف مرگ را به چشم خود در چند قدمي خويش ديديم که يک مرتبه من و بغل دستي‏ام فرياد زديم: يا اباالفضل عليه‏السلام با گفتن اين کلام ناگهان گويي کسي اطاق تريلي را گرفته به آن طرف که در مسير خودش بود پرت کرد و از جاده خارج شد در حالي که ما و ماشين هيچ کدام به برکت نام مبارک حضرت اباالفضل عليه‏السلام صدمه‏اي نديديم.

 

14.jpg

شنبه 29 تير 1392برچسب:, ساعت: 1:33| نظر | ادامه مطلب

 خيل كاروان اسرا، دلشكسته و خسته به شهر مقدس مدينه بر مي‌گردند و در مقابل دروازة ‌شهر مدينه به امر امام قدري استراحت مي‌كنند، تا بشير خبر آمدنشان را به اهل مدينه بدهد.

زينب در آستانة‌ ورودي مدينه صدا به ناله وا‌مي‌دارد: «كه مدينه ما را قبول منما، مدينه آن زمان كه از تو جدا شديم، با حسن وعباس و علي‌اكبر ... رفتيم؛ اما اكنون هيچ كدام آن ها همراهمان نيستند، مدينه در يك روز، 18 مَحرَم خود را از دست دادم.»

 

19.jpg

شنبه 29 تير 1392برچسب:, ساعت: 1:31| نظر | ادامه مطلب

 ویژگی های فردی اسوه زنان عالم ، زینب کبری (س)

نام پدر : حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع)

نام مادر : حضرت فاطمه زهرا (س)

ناریخ ولادت :  روز پنجم جمادی الاولی سال پنجم یا ششم هجری قمری

محل تولد : مدینه

کنیه : ام الحسن و ام الکلثوم

القاب : صدیقه الصغری، عصمة الصغری، ولیه الله العظمی ، ناموس الکبری ، شریکةالحسین (ع) ، کامله ، فاضله و...

همسر : عبدالله فرزند جعفر بن ابیطالب

تعداد فرزندان : 3 پسر ( علی ، عون ، جعفر ) و1 دختر ( ام الکلثوم )

وفات : شب یکشنبه 15 رجب سال 63 هجری قمری

محل دفن : شام

 29.jpg

شنبه 29 تير 1392برچسب:, ساعت: 1:30| نظر | ادامه مطلب

 ماجراي كربلا پايان پذيرفته، ولي غم هاي زينب فراموش شدني نيست هر لحظة‌ او كربلا وعاشورا و اسارت و درد و رنج است. هر لحظه، مدينه يادآور حديث كساء اهل بيت و دوران هجرت زينب وحسين از سخت‌ترين دوران عمر اوست.


23.jpg

پنج شنبه 27 تير 1392برچسب:, ساعت: 11:38| نظر | ادامه مطلب

 با توجه به بررسي‌هايي که بر اساس آمار و با توجه به اطلاعاتي که در برخورد با افراد مختلف و مراجعات مختلف داريم، نظر بنده اين است که در رأس مهم‌ترين چالشي که روبروي خانم‌هاي ما قرار دارد،‌ عدم آگاهي آنها از حقوق و مسئوليت‌هاي آنها است. در واقع خانم‌ها آن طور که بايد نمي‌دانند در چه جايگاه والايي از ديدگاه اسلام و آفريدگار بشر قرار دارند. اين عدم آگاهي از جايگاهشان، عدم آگاهي از حقوق ومسئوليت‌هايشان را به دنبال دارد. به همين دليل آسيب‌هاي زيادي از جانب ديگران متوجه زنان مي‌شود و اگر آنها از حقوق و کرامت و جايگاه بي‌بديلي که خداوند براي آنان قايل شده مطلع شوند از طريق استنادات و استدلال‌هايي که انجام مي‌دهند وارد ميدان مي‌شوند و حقوق خود را مطالبه مي‌کنند. از طرف ديگر با توجه به اينکه آنها در خلقت بشري به عنوان يک انسان کامل مانند مردان و از سويي خليفه خداوند هستند ، از اين رو مسئوليت‌هايي به عهده دارند که بايد به اين مسئوليت‌ها، توجه داشته باشند و در هيچ کدام از اين زمينه‌ها دچار افراط و تفريط نشوند. 

پنج شنبه 27 تير 1392برچسب:, ساعت: 11:30| نظر | ادامه مطلب

 در ارتباط با مهم‌ترين چالشي که در مورد زنان داريم نکته مهم و قابل توجه اين است که به نظر مي‌رسد بررسي چگونگي چالش‌ها در ارتباط با هر موضوعي از جمله مسايل زنان به چند مورد ارتباط پيدا مي‌کند و مسايل مقدماتي زيادي دارد. 
مسئله مقدماتي اول چگونگي ساختارهاي هر جامعه است. مقدمه دوم کارکرد اين ساختارها در جامعه است، چون هر جامعه‌اي ساختارهاي خودش را دارد که مشخص کننده مسير حرکت آن جامعه است. 
مقدمه سوم،‌ کيفيت تبيين جايگاه هر موضوع در آن ساختار است، مانند موضوع زنان در نظام فعلى. 
وقتي اين تبيين جايگاه صورت گرفت بخش‌هاي پيراموني آن هم مثل سازمان‌ها در تداوم اين عمليات و مسير اجرايي که در ارتباط با آن موضوع وجود دارد، حرکت مي‌کنند. 

یک شنبه 23 تير 1392برچسب:, ساعت: 11:19| نظر | ادامه مطلب

 پرسش: 

با سلام درباره جن و پري توضيح مختصري بدهيد؟

پاسخ: 
فرشتگان
ملائكه انواع زيادي دارند و مراتبشان متفاوت است
[g1] 1-مرتبه اول ملائكه مقرب، ‏
كما قال تعالى:انْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَ لَا الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ‏[سورة النساء:172].
2-ملائكه حاملون عرش ‏
كقوله:الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ [سورة غافر: 7].
و قوله: وَ يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمانِيَةٌ [سورة الحاقة: 17].
3-ملائكه حلقه زننده به دور عرش 
كما قال تعالى:وَ تَرَى الْمَلائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ [سورة الزمر: 75].
و قوله:وَ مَنْ حَوْلَهُ [سورة غافر: 7].
4- ملائكة السّموات و الكرسي‏
5- ملائكة العناصر

شنبه 22 تير 1392برچسب:, ساعت: 10:26| نظر | ادامه مطلب

با نگرش دقيق مي‌توان گفت در هيچ مکتب و گرايشي مانند مکتب اسلام حريم وحقوق زنان مورد حمايت قرار نگرفته است. در ديدگاه اسلام زن به عنوان شخصيتي گران بها در ابعاد مختلف ايفاي نقش مي‌کند، اما حريم و مدار او هرگز با مردان آميخته نمي‌شود، مکان‌هاي عمومي، جلوه گاه جاذبه‌هاي جنسي او نيست؛ رسالت و ايفاي نقش اجتماعي او، همسرداري، خانه‌داري و تربيت فرزند را کم‌رنگ نمي‌کند؛ ميان افراطِ اختلاط و تفريط محدوديت، راه سوم «حريم» را در پيش گرفته است و غيرت و عفت او، راه هر گونه ابتذال جنسي و التذاذ را بر اغيار بسته است.
قرآن کريم زن را فوق مسايل گروهي و قبيله‌اي مطرح مي‌سازد و به او شخصيتي جهاني مي‌بخشد به گونه‌اي که زن نيک کرداري چون همسر فرعون را براي همة مؤمنان ـ اعم از مرد و زن ـ به عنوان الگو معرفي مي‌نمايد.[1]
در طول تاريخ اگر مردان نقش آفرين و تاريخ‌ساز را مشاهده مي‌کنيم، در کنار آنان نقش زناني موفق و تأثيرگذار را نيز نبايد فراموش کنيم.

شنبه 22 تير 1392برچسب:, ساعت: 10:23| نظر | ادامه مطلب

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا

، اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش هاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیكتر است و خدا آمرزنده مهربان است.



حجاب اسلامی به منظور پیشگیری از آلودگی فرد و جامعه برای تامین سلامت روحی و روانی و جلوگیری از مفاسد اجتماعی است 
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است. بعد ایجابی آن وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن حرام بودن، خود نمایی در مواجه با نامحرم است و طبیعی است که این دو بعد باید در کنار یکدیگر رعایت شوند تا حجاب کامل اسلامی محقق شود . 

شنبه 22 تير 1392برچسب:, ساعت: 10:20| نظر | ادامه مطلب

چند روز پیش خانمی برایمان ایمیلی فرستاد با این مضمون : خانمی هستم محجبه ولی دخترم حجاب را رعایت نمی کند ، چه کنم ؟
سوالی که برای جوابش باید برگه های تاریخ را ورق زد ، کتاب روانشناسان را دوره نمود ، حرف جامعه شناسان را شنید و .... البته از همه مهمتر اموزه های دینی را بررسی نمود.

در جواب این سوال کتابها می توان نگاشت و قلمها فرسود ؛ ولی بر ان شدیم که جواب را به صورت مختصر و البته مفید و در حد توانمان و با استفاده از روایات معصومین علیهم السلام - که بهترین راه را به ما نشان می دهند - بنویسیم . وچون این مساله یک مساله فراگیر و مبتلابه است و جامعه امروز ما با ان درگیر می باشد ، بهتر دیدیم که جواب را برای سایرین به نمایش بگذاریم تا بتوانیم در این اشفته بازار حجاب راه کاری را ارایه نموده باشیم. 

شنبه 22 تير 1392برچسب:, ساعت: 10:18| نظر | ادامه مطلب

گفتمان غالب فرهنگ فرانسه در مورد اسلام و مسلمانان در نشان دادن تصوير منفي از مسلمانان سازمان يافته و نظامند مي‌نمايد و همانطوري که ‌خواهيم ديد در سياست گذاري‌ها منعکس شده است. هيچ موضوعي درباره اسلام و مسلمانان نتوانسه است به اندازه حجاب باعث جلب توجهات، آزردن افکار، ايجاد ترس و خشم و ازدياد شکاف بين فرانسه و پنچ ميليون ساکن مسلمان آن شود.

در سال 1989 ارنست چينر مدير کالج گابريل – هاوز در کريل واقع در شمال پاريس جرقه شروع اين موضوع را زد و در حالي که نيمي از 873 دانشجوي آنجا بچه هاي عرب بودند، پوشيدن روسري ها را ممنوع اعلام کرد. بر طبق گفته هاي چنير پوشش دختران حکايت از تفاوت هاي مذهبي و دريک جو متنوع از لحاظ نژادي دارد و مي تواند به عنوان تلاشي براي جلب ديگران به سوي دين خود تلقي شود. قانون فرانسه تبليغ ديني در مدارس دولتي را منع مي کند. در سال 1993 اين مدير يکي از اعضاي Grullist مجلس ملي شد، سخنگويي که در جهت منع قانوني روسري اسلامي در موسسات آموزشي تلاش مي کرد.

پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, ساعت: 12:14| نظر | ادامه مطلب

عفت و پاكدامني با آفرينش زن به هم آميخته است. او از روز نخست عفت گرا و پاكدامن است،

 

نگاههاي معصومانه و نفرت او از گناه، در آغاز جواني و تظاهر به عفت و پاكدامني در برخوردها، نشانه آن است كه عفت در خلقت زن جايگاه، والا و بلندي دارد كه هم خود زنان خواهان‌ آنند و هم ديگران، زن را با اين ويژگي مي‌خواهند.
اسلام آفرينش زن و صلاح و خير جامعه را در نظر گرفته و حجاب را لازم شمرده تا با عفت دروني او هماهنگ گردد، و بنيان خانواده‌ها مستحكم گردد.

پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, ساعت: 12:2| نظر | ادامه مطلب

دکتر حسين سوزنچي عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق (عليه السلام) تحرير و چکيده کردن آثار استاد شهيد مرتضي مطهري را عهده دارد بوده‌اند که مجموعه تلاش‌هاي ايشان و همکارنشان در سال‌هاي اخير منتشر گرديده است. به همين مناسبت گفت وگويي با وي ترتيب داديم که بر اساس آن، ديدگاه‌هاي استاد شهيد مورد بازخواني قرار گرفته است.

شايد اولين بحثي که راجع به مسئله حجاب نيازمند تبيين است، تعريف و چيستى حجاب مي‌باشد. در اين خصوص توضيح بفرماييد و ديدگاه استاد شهيد مطهري(ره) را در اين‌باره مطرح نماييد. 

پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, ساعت: 11:49| نظر | ادامه مطلب

يکي از مسائل مربوط به انسان پوشاک و نوع چگونگي آن است. پوشش و ظاهر انسان داراي جنبه فردي و اجتماعي است. پوشاک و لباس افراد با توجه به شرايط اقليمي، فرهنگي و ديني متفاوت است.


از جمله پديده ها و معضلات دنياي مدرن که جامعه ما با آن مواجه است،مشکل بي حجابي و رواج فرهنگ آزاد جنسي بين زن و مرد است.
درباره حجاب و مخالفت با آن از چند جهت مي توان بحث و بررسي کرد:
1- بحث فکري، عقيدتي، توجيه عقلاني، فوايد و آثار آن
2- بحث فقهي و مستندات شرعي آن
3- نگاه اجتماعي_سياسي و بررسي ريشه‌هاي تاريخي بروز فرهنگ برهنگي
نگارنده در اين نوشتار بر آن است تا به صورت مختصر به سابقه تاريخي پوشش در ميان زنان ايراني قبل از اسلام اشاره کرده و با دنبال کردن مسئله ريشه‌هاي پيدايش پديده بي حجابي و اختلاط زن و مرد را در سده‌هاي اخير و خصوصا در زمان سلسله قاجاريه و پهلوي در اين سو و آن سوي مرزها جستجو کرد.

یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, ساعت: 21:29| نظر | ادامه مطلب

 بسم الله الرحمن الرحيم
مقدمه 
«مسألة حجاب زن» از اهميّت ويژه‌اي برخوردار است كه ناچار بايد توجّه خاصّي به آن مبذول داشت. 
از يك سو، پس از رحلت پيامبر اكرم (ص) و انحراف از خط ولايت و خلافتِ‌ آن بزرگوار از مقرِّ اصلي وبر حقّ خود (يعني: اميرالمؤمنين) وديگر ائمة دوزاده گانه كه مفسّر ومبيّن قرآنند به ديگران، مسألة حجاب زن نيز دچار تفسير غلط گرديد. و از سويي هرج و مرج جنسي كه تمام قوانين و انضباط‌ها و نظم‌ها و از جمله برنامه‌هاي اسلامي مربوط به امور خانوادگي را بر سر امور شهواني مي‌نمايد، از طريق بي‌حجابي وبدحجابي به آساني تحقق پيدا مي‌كند. 

یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, ساعت: 21:26| نظر | ادامه مطلب

 چند روز پیش برای خرید لباس به مرکزشهر رفتم، خیابان های اصلی شهر پربود از آدم هایی با طرز پوشش شبیه هم؛ انگار سلیقه ها یکی شده، موها یک جور رنگ شده با یک مدل آراسته شده، مد لباس ها هم چندان تفاوتی ندارد.
ویترین های مغازه های بازار اردبیل پر از اجناس و مدل های عجیب و غریب، فروشنده مغازه هم با آب و تاب از اجناس مغازه اش تعریف می کرد، طوری که عقل و هوش از خریدار می برد؛ این جنس مارک فلان کشور است و پارچه اش تولید این کشور مطرح، لنگه اش را هیچ جا پیدا نمی کنی! الان نخری ضرر کردی مطمئن باش فردا با این قیمت آن را نمی توانی بخری فروش این جنس فوق العاده است!

یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, ساعت: 21:25| نظر | ادامه مطلب

 حجاب در اسلام بدون شک فلسفه مشخص و روشنی دارد که از زوایای مختلف اجتماعی، خانوادگی و تربیتی قابل بررسی است.
- آرامش اجتماع
نبودن حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرت بی بند و بار، هیجانها و التهاب های جنسی را افزایش می دهد و میل جنسی را به صورت یک عطش روحی و یک خواست اشباع نشدنی در می آورد. غریزه جنسی غریزه ای نیرومند، عمیق و "آتش صفت" است، هر چه بیشتر اطاعت شود سرکش تر می گردد، همچون آتش که هر چه به آن بیشتر خوراک بدهند شعله ورتر می شود. به هر حال اسلام به قدرت شگرف این غریزه آتشین توجه کامل کرده است، روایات زیادی درباره خطرناک بودن نگاه به نامحرم، خطرناک بودن خلوت با زن و بالاخره خطرناک بودن غریزه ای که مرد و زن را به یکدیگر پیوند می دهد وارد شده است. اسلام تدابیری برای تعدیل و رام کردن این غریزه اندیشیده است و در این زمینه، هم برای زنان و هم برای مردان تکلیف معین کرده است. یک وظیفه مشترک که برای زن و مرد هر دو مقرر فرموده مربوط به نگاه کردن است.

یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, ساعت: 21:23| نظر | ادامه مطلب

 من نمی‌توانم … اما می‌بینم که تقریبا هر زنی بچه‌ای بغل کرده یا اطراف او بچه‌هایی هستند. می‌بینم هر چند آن‌ها پوششی محجوبانه دارند، لیکن هنوز زیبایی‌شان می‌درخشد. اما این فقط زیبایی بیرونی نیست، که متوجه آن می‌شوم.

در میان تهاجمات اسرائیل در لبنان و جنگ ترور صهیونیست‌ها، اکنون مسائل جهانی به موضوع اصلی خانواده‌های آمریکایی بدل شده است

یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, ساعت: 10:8| نظر | ادامه مطلب

 فاطمه محمدی نویسی
کودکان ارزشمند‌ترین و ظریف‌ترین هدیه‌ای هستند که خداوند به امانت به ما سپرده و ما را بر سرنوشت آنها حاکم کرده است و ما نیز وظیفه داریم که این بار مسئولیت را با مطلوب‌ترین روش‌ها به سر منزل مقصود برسانیم.
لازمه تربیت صحیح کودک، یاری گرفتن از قرآن و احادیث و رعایت موازین اسلامی است. 
روش اسلام در تربیت کودک، محبت و پند و نصیحت توأم با مدارا و احتیاط است که باید در عین حال دلنشین و مؤثر باشد. بنابراین تنبیه و مجازات نخستین عامل تربیتی در اسلام نیست، بلکه ابزاری است که در صورت سودمند واقع نشدن رفق و محبت در ایجاد عادات خوب به کار می‌اید. در تربیت اسلامی زیاده‌روی دیده نمی‌شود و فقط از این راه می‌توان افرادی معتدل را تربیت کرد؛ به طوری که تمام قوای او اشباع و تعدیل شوند و جسم و روح و عقل، هماهنگ باشند.

یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, ساعت: 9:54| نظر | ادامه مطلب

 مهري زينهاري 

در بخش گذشته ضمن اشاره به نقش والدين و جايگاه آن در شكل دهي شخصيت كودك، قسمتي از عوامل مؤثر در تكوين شخصيت آدمي را برشمرديم. بررسي نيازهاي رواني كودك و نيز مسايل مالي، موضوعي است كه در اين شماره پي مي گيريم

 

نيازهاي رواني كودك 
كودك، همان گونه كه در رشد جسمي خود به آب، غذا، سلامتي و مسكن نيازمند است و بدون آنها ادامه زندگي براي او و اطرافيانش مشكل مي شود، به يك سلسله توجهات و مراقبتهاي رواني نياز دارد كه بهداشت رواني كودك با به كارگيري آن مراقبتها تأمين مي شود. در اين بخش از بحث به بعضي از نيازهاي رواني كودكان اشاره مي كنيم:

یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, ساعت: 9:49| نظر | ادامه مطلب

 مهري زينهاري 

اهميت خانواده به عنوان يك واحد اجتماعي، مسأله اي غير قابل ترديد است. تأثير خانواده در كودك از نظر فرهنگي، اجتماعي، اخلاقي و عاطفي بسيار مهم و باارزش است

 

زيرا طفل، مباني زندگي را در آنجا فرا مي گيرد و خوب و بد را از آنجا مي آموزد. از اين رو، خانواده اي كه آرامش روحي بر آن حكمفرماست، بهترين آموزشگاه براي كودكي است كه بايد در آينده به جرگه عظيم اجتماع بپيوندد. بيشتر «بايدها» و «نبايدها» «خوبيها» و «زشتيها» و روحيات كودك در خانواده پايه گذاري مي شود.

دو شنبه 10 تير 1392برچسب:, ساعت: 19:6| نظر | ادامه مطلب

 مال‌پرستي، يكي از جلوه‌هاي برجسته دنياپرستي است و تجمل گرايي نماد بارز مال‌دوستي است.

دنيا زدگي سرآغاز همه زشتي‌هاست. وقتي مال دوستي به اوج ‌رسيد و به مال‌پرستي گراييد، عامل بسياري از لغزش‌ها مي‌شود و انسان‌ها را از راه كمال باز مي‌دارد. نگاهي به مخالفان انبياء ما را به اين باور مي‌رساند كه آنان با به رخ كشيدن ثروت، خود و هوادارانشان را برتر مي‌شمردند غافل از اين‌كه تنها ملاك برتري در اسلام، تقوا، ساده‌زيستي و همانا روش و منش پارسايان است؛ همان راهي كه امامان معصوم(عليهم‌السلام) در صحيفه تاريخ اسلام ترسيم كردند. آنان در برابر وسوسه‌هاي دنيوي، مردانه ايستادند و هيچ‌گاه تسليم زر، زور و تزوير نشدند. آنان با اين كه مي‌توانستند هم‌چون ديگران از مواهب دنيا بهره‌مند شوند، ولي چون در جايگاه رهبري و امامت بودند، 

دو شنبه 10 تير 1392برچسب:, ساعت: 19:4| نظر | ادامه مطلب

 ضد عيب جوئی ، عيب پوشی است ، آن از بزرگترين شاخه ای خير خواهی است، و در فضيلت و شرافت پرده پوشی همين بس است كه يكی از اوصاف خدای سبحان است واز شدت اعتنای الهی در پوشيدن بديها و زشتيها اين است كه ثبوت بدترين فواحش را كه زنا باشد به نحوی مقرر فرمود كه بسيار كم اتفاق می افتد كه ثابت شود بنا بر شرائطی كه دارد.

عيب پوشی در روايات اسلامی

رسول خدا (صلی الله عليه وآله) :« من ستر علی‌مسلم، ستره الله فی الدنيا وآلاخرة »(1)
«هر كه بر عيب مسلمان‍ی پرده پوشد خداوند در دنيا وآخرت عيب او را بپوشاند ». 
 و نيز فرمود:« لا يستر عبد عيب الا ستره الله يوم القيامة»(2)
 هيچ بنده ای عيب بنده ديگر را نپوشاند مگر اينكه خدا در قيامت عيب او را بپوشاند.

دو شنبه 10 تير 1392برچسب:, ساعت: 19:2| نظر | ادامه مطلب

 گره‏گشائى از كار مردم 
دوست داشتنى‏ترينِ خلق پيش خدا كسى است كه به مردم نفع برساند يا خانواده‏اى را خوشحال كند يا با برادر مسلمانش به خاطر برآوردن حاجتش راه برود.
انسان اجتماعى هميشه نيازمند يارى و مساعدت همنوعان خود مى‏باشد و اين مسأله‏اى است كه عقل به آن حكم مى‏كند و احتياج به دليل و برهان ندارد چرا كه از بدو خلقت تا به حال بر همگان از روى تجريه ثابت شده است.
گرچه قدرت و امكانات همه يكسان نبوده و متفاوت مى‏باشد، ولى نيازمند بودن تنها به مال و منال و ثروت نيست زيرا ممكن است كسى از نظر مالى و قدرت بدنى يا سياسى و غيره هيچ احتياجى به ديگران نداشته باشد اما از نظر عاطفى، فنّى، خدماتى و ادارى و نصيحتى و امثال اينها بى‏نياز نباشد.

دو شنبه 10 تير 1392برچسب:, ساعت: 18:57| نظر | ادامه مطلب

 «صلوات » به بيان قرآن كريم نغمه الهي و نوايي ملكوتي است؛ «ان ا... و ملائكته يصلون علي النبي؛ خداوند و فرشتگان او بر پيامبر درود مي فرستند.»

صلوات، عشق ورزي و قدرشناسي از گلگون چهره هايي است كه به پاي رو سفيدي ما فدا شدند. هم بهترين دعا در شأن برترينهاست و هم عامل پذيرش دعاهاي ما. صلوات، نواي ايمان و نابودي نفاق است؛ هم توحيد است و هم نبوت، هم امامت است و هم معاد روز قيامت، و در يك كلمه، «تمام تسبيح جان ماست.» (1) 
منزلت صلوات 

دو شنبه 10 تير 1392برچسب:, ساعت: 18:54| نظر | ادامه مطلب

 salavat

ناصر بهرامي 
درباره آثار و فوايد صلوات، روايات بي شماري نقل شده كه برخي از آنها عبارتند از: 
الف(آثار اخروي صلوات 
1- آمرزش گناهان 
رسول خدا(ص) فرمود: «هر كس، هر روز از روي شوق و محبت به من سه مرتبه صلوات بفرستد، خدا گناهان او را در همان روز يا همان شب مي آمرزد.»(1) 
2- ميزان در قيامت

دو شنبه 10 تير 1392برچسب:, ساعت: 18:49| نظر | ادامه مطلب

 «یا عبدالله،... طوبی لعبد لم یغبط الخاطئین علی ما اوتوا من نعیم الدنیا و زهرتها، طوبی لعبد طلب الآخرة و سعی لها، طوبی لمن لم تلهه الامانی الکاذبة. (1) » 

اگر در مواعظ پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دقت کنیم،

دو شنبه 10 تير 1392برچسب:, ساعت: 13:20| نظر | ادامه مطلب

 ابن‏حجر عسقلانى و محدِّث قمى آورده‏اند: هبار بن اسود يكى از مشركين مكّه و دشمنان سرسخت رسول خدا صلي  الله  عليه  وآله وسلم  بود و از هيچ گونه ‏اذيّت و آزار نسبت به مسلمانان فروگذار نمى‏كرد و در موقعى كه ‏ابوالعباس بن ربيع زوجه خود زينب را، كه دختر پيامبر و حامله بود، به‏ مدينه فرستاد، هبار در بين راه او را ترسانيد و براثر آن بچه‏اش سِقط شد.

یک شنبه 9 تير 1392برچسب:, ساعت: 20:16| نظر | ادامه مطلب

 منصور بهرامي (روان‌شناس باليني)
وقتي کودکان شروع به بدزباني، تمسخر، پرخاش، استفاده از کلمات نامطلوب و گاه فحش دادن مي‌کنند، ما به شکلي غمناک متوجه قدرت کودک در تقليد کلمات خوب و بد خودمان و اطرافيان مي‌شويم. بدزباني تنها از راه آموختن و مواجه شدن با آن به وجود مي‌آيد بنابراين بايد موقعيت‌هايي را که طي آن ممکن است کودک اين کلمات نامطلوب را بشنود، محدود کنيد يعني مواظب برنامه‌هاي تلويزيوني که کودک مي‌بيند، دوستاني که با آن‌ها رفت و آمد داريد و طرز صحبت خود باشيد تا بتوانيد اين کلمات را از مجموعه لغاتي که کودک به کار مي‌برد حذف کنيد. 13 توصيه زير به شما کمک مي‌کند در تربيت کودک خود تأثيرگذارتر و موفق‌تر باشيد.

یک شنبه 9 تير 1392برچسب:, ساعت: 20:12| نظر | ادامه مطلب

 چرا خدا خيلي از دعاهاي ما را انجام نمي‌دهد؟
خود خداي مهربان در قرآن، ما را به دعا تشويق کرده و فرموده است «زماني که بندگان من دربارة من مي‌پرسند، بگو که من نزديکم و به دعاي دعاکننده وقتي که مرا صدا مي‌زند جواب مي‌دهم.»
اگر خدا نمي‌خواست به ما کمک کند، به ما نمي‌گفت که دعا کنيم، اما آيا تا به حال فکر کرده‌اي که اگر همة دعاهاي ما انسان‌ها برآورده مي‌شد، چه اتفاقي مي‌افتاد؟

یک شنبه 9 تير 1392برچسب:, ساعت: 20:8| نظر | ادامه مطلب

 شايد همه ما، دست کم يک بار، اين جمله را شنيده باشيم که: «عقد دخترعمو و پسرعمو، در آسمانْ بسته شده است».

یک شنبه 9 تير 1392برچسب:, ساعت: 11:22| نظر | ادامه مطلب

 مسئوليت‌ها‌ي ما (نگاهي به عوامل، پيامد‌ها و بايسته‌هاي طلاق در جامعه‌ي‌ ايراني)


1ـ ضرورت توجه به موضوع طلاق
هر چند ضرورت‌هايي سبب شده است تا خداوند به طلاق مشروعيت بخشد؛ اما سياست‌هاي ديني به دعوت مردم براي حفظ خانواده و پرهيز از طلاق بنيان شده است. آموزه‌هاى رواىى، طلاق را ناپسند‌ترين حلال در نزد خدا[1] مي‌شمارد و خانه‌اي را که در آن طلاق واقع شده باشد به خرابه تشبيه مي‌کند[2] و مردي که بدون علت همسران خويش را طلاق مي‌دهد، ملعون مي شمارد.[3]

یک شنبه 9 تير 1392برچسب:, ساعت: 11:12| نظر | ادامه مطلب

 پرسش:
در خصوص دخترانی که بنا به دلائلی موفق به ازدواج نشدند و گاه مجبورند تا مدت ها عذب بمانند تکلیفشان چیست؟ 

یک شنبه 9 تير 1392برچسب:, ساعت: 10:43| نظر | ادامه مطلب

 من سخن خود را درباره چهل ماده پیشنهادی از همان نقطه آغاز می کنم که دراین پیشنهادها آغاز شده است.در این پیشنهادها به ترتیب «قانون مدنی »اول ازخواستگاری و نامزدی بحث به میان آمده است.

چهار شنبه 5 تير 1392برچسب:, ساعت: 15:27| نظر | ادامه مطلب

 نگاه ويژه; بازخواني روابط دختر و پسر

يکي از مسائل مهم اجتماعي در سال‌هاي اخير در جمهوري اسلامي ايران، مسئله روابط دختر و پسر است. درباره اين پديده، مانند بسياري پديده‌هاي اجتماعي ديگر، ديدگاه‌هاي متفاوت وگاه متضادي وجود دارد که مي‌توان تا حد زيادي آن‌ها را تيپ‌بندي کرد.اکثر والدين،‌ مربيان و کساني که دغدغه حفظ سنت‌ها و آموزه‌هاي دينى- اخلاقي را دارند، با نگاهي انتقادي‌تر به اين پديده توجه مي‌کنند. برخي کارشناسان امور تربيتي و روانشناسي آن را مرحله‌اي از بلوغ فکري و رشد شخصيت مي‌دانند که موفقيت در آن به معناي موفقيت در فرآيند اجتماعي شدن است.

 

چهار شنبه 5 تير 1392برچسب:, ساعت: 15:24| نظر | ادامه مطلب

 اسلام در هزار و چهارصد سال پيش اين قانون را گذراند و گفت: للرجال نصيب ممااکتسبوا و للنساء نصيب مما اکتسبن (5) مردان را از آنچه کسب مي کنند و به دست مي آورندبهره اي است و زنان را از آنچه کسب مي کنند و به دست مي آورند بهره اي است.

چهار شنبه 5 تير 1392برچسب:, ساعت: 15:19| نظر | ادامه مطلب

 مفهومي که از روابط دختر و پسر در اين نوشتار مورد نظر است، ويژگي‌ها و مؤلفه‌هاي زير را دارد. 
الف- در روابط دختر و پسر، نفس ارتباط موضوعيت دارد. الگوي ارتباط براي ارتباط، تفاوت اين نوع از رابطه را با رابطه‌هاي ديگري که در اجتماع ميان افراد دو جنس زن و مرد صورت مي‌گيرد، روشن مي‌کند. در روابط نوع دوم، هدف از ارتباط امر ديگري مانند خريد و فروش، ‌طبابت و يا تعليم و تعلم است. در نتيجه توصيه به اينکه چنين روابطي بايد در حد ضرورت باشد، ‌معقول است، زيرا با برآورده شدن هدف، موضوع رابطه خود به خود منتفي خواهد بود. اما رابطه‌اي که نفس رابطه موضوعيت دارد،‌ توصيه به اکتفا در حد ضرورت بي‌معناست. 

افزایش بازدید سایت

دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ

ثبت لینک سایت رایگان دانلود آهنگ ویژه ماه محرم - دانلود آهنگ ویژه ماه محرم کمربند لاغری میس بلت - کمربند لاغری میس بلت تبادل لینک - تبادل لینک کوچک کننده بینی - کوچک کننده بینی پنل اس ام اس هاست لینوکس فروشگاه ساز پروفی میناکاری